De kracht van een inclusief schoolplein
Meer dan toegankelijkheid
Een rolstoelvriendelijke ingang is een goed begin, maar een echt inclusief plein gaat verder dan dat. Het is een plek waar kinderen met en zonder beperking samen kunnen spelen, elk op hun eigen manier. Dat vraagt om een doordacht ontwerp, waarin verschillen niet worden weggewerkt, maar juist de basis vormen voor samenspel.
Een kind met autisme heeft misschien behoefte aan een rustige hoek, terwijl een slechthorend kind baat heeft bij visuele signalen. En kinderen met ADHD? Die hebben ruimte nodig om te bewegen én zich terug te trekken. Door hier vanaf het begin rekening mee te houden, ontstaat een speelplek waar ieder kind tot zijn recht komt.
Samen maken we het plein
Bij de inrichting van een inclusieve speelplaats spelen ontwerpers een sleutelrol: zij vertalen de visie naar een doordacht ontwerp waarin elk kind zich welkom voelt. Ouders brengen waardevolle inzichten in over de behoeften van hun kind, dit is zeker van belang bij kinderen met een beperking. De school zelf zorgt voor verbinding tussen alle betrokkenen en bewaakt dat het speelplein aansluit bij de pedagogische visie en de dagelijkse praktijk.
Wat levert het op?
Een inclusief plein doet meer dan alleen spelen mogelijk maken. Het leert kinderen omgaan met verschillen en versterkt het wij-gevoel binnen de school. Leerlingen ontwikkelen sociale vaardigheden, wederzijds begrip én zelfvertrouwen. Het is niet alleen een speelplek, maar een plek waar kinderen met elkaar groeien.
Wil je als school of ontwerper aan de slag met een inclusief schoolplein?
Een inclusief schoolplein vraagt om bewuste keuzes, niet om onmogelijke en kostbare ingrepen. Deze bewuste keuze begint met het stellen van een paar simpele vragen: voor wie maken we deze ruimte? Welke kinderen zien we nog te weinig spelen? En wat hebben zij nodig om echt mee te doen? Door al in het ontwerp rekening te houden met verschillende behoeften, ontstaat een plek waar ieder kind mee kan doen.
Proludic denkt daarin graag met scholen en ontwerpers mee. Op basis van praktijkervaring vertalen we wensen en inzichten naar speelplekken die passen bij de leerlingen en de schoolomgeving.