Architectuur en pedagogie versterken elkaar in De Nova
Visie van de directeur
De bouw van het open leercentrum is onlosmakelijk verbonden met het gedachtegoed van voormalig directeur Hans Vangelder, die een centrale rol speelde in het ontstaan van het project. Huidig directeur Merijn Matthijs benadrukt deze erfenis: “Hans was er diep van overtuigd dat goed onderwijs moet knallen. Het draait niet enkel om leerstof verwerven voor een toets, maar om ervaringsgerichte kennis in een authentieke leersituatie. Dat pedagogisch project moest de nieuwbouw tastbaar maken.”
Het gebouw is dan ook nauw verbonden met de schoolvisie. “In de leerplateaus werken de kinderen op eigen tempo aan projecten, die driejaarlijks aan het publiek kunnen worden voorgesteld aan de tribune op het gelijkvloers. Door de openheid – zelfs de lerarenkamer heeft geen wanden – hebben we in dit gebouw meer wc’s dan afgesloten ruimtes. De cirkel staat centraal, als symbool van onze holistische onderwijsbenadering. De leerlingen komen via de opvallende, rode buitentrappen direct op hun plek zonder de ‘flow’ van werktijden te verstoren. Dat kleurgebruik is geen knipoog naar de rode balpen van de leerkracht, maar een hommage aan Hans Vangelder én symbool van het geloof dat elke leerling met genoeg steun altijd opnieuw kan schitteren, ook na een moeilijke periode.”
Matthijs voelt zich trots: “Dat De Nova als enige school deze nominatie binnenhaalt tussen internationale kleppers stemt ons heel fier. Het heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar het resultaat mag er zijn, vooral omdat het gebouw zich uitstekend leent tot onze kerntaak: school maken.”
Architecturale krachtlijnen
De Nova is ontworpen door KWP Architecten en positioneert zich als een fluïde, golvend volume dat reflecteert en contrasteert met de omgeving. Het gebouw bestaat uit drie niveaus, waaronder de dubbelhoge markthal, die zowel het educatieve als het publieke centrum van de school vormt. De plateaus zijn open, modulair en maximaal ‘connected’ met royale groene buitenruimtes en een daktuin die dienstdoet als buitenklas. De gevel, structuur en inrichting zijn herinvulbaar en collagegewijs opgebouwd zodat het gebouw inspeelt op toekomstige onderwijstrends en pedagogische innovaties.
Duurzaamheid en circulariteit
De Nova presenteert zich als leerschool voor duurzaam bouwen: circulaire interieurelementen uit de gesloopte kleuterblok zijn hergebruikt en krijgen een tweede leven als meubilair met geschiedenis en ziel. Zieke bomen worden in de buitenruimte ingezet als zit- of speelelementen en de bestaande verharding krijgt een nieuwe functie. Groendaken en een grote daktuin verankeren de groene visie en vergroten de leer- en speelruimte substantieel.
Participatief en toekomstgericht
Het ontwerp is het resultaat van een uitzonderlijk participatief voortraject tussen de school, Expertisecentrum Ervaringsgericht Onderwijs, KUL lerarenopleiding en Huis 11. De samenwerking was intensief en doorlopend, van de eerste pennentrek tot en met de aanbesteding. De Nova is meer campus en stadsdeel dan klassiek schoolgebouw, en vormt een flexibel antwoord op de diversiteit van hedendaags onderwijs.
Inspiratie voor vakgenoten
De Nova illustreert dat visionaire architectuur en gedurfde pedagogie elkaar kunnen versterken, mits men de dialoog aangaat met gebruikers, ontwerpers en beleidsmakers. Het project is een inspiratiebron en een uitnodiging voor alle professionals die de kwaliteit van scholenbouw willen optillen naar het niveau van echte leer-, leef- en wijkplekken.
Bronnen: HLN / BCA / KPW - Foto’s © BCA / KPW / ROB TV